Mitt liv som begravningsentreprenör.....

Här kommer lite tankar runt det val jag gjort i livet.....
Val som ledde mig på olika vägar och utbildningar som format delar av den jag är just i dag...
Livet självt förstås men även de yrkesutbildningar jag lagt i "ryggsäcken" av erfarenheter och annat som i dag är: Jag, Louise mitt i livet men ändå så nära döden.
Jag jobbar med och möter döden varje dag.
Döden som den naturliga del av livet och döden som det hemskaste mest orättvisa när barn ungdomar och människor mitt i livet rycks/slits ifrån oss i olyckor och sjukdomar.
Begravningsentreprenör och ägare av en begravningsbyrå....
Om någon sagt till mig för 15 år sedan att jag 2010 skulle äga en begravningsbyrå och jobba med döden
på så här nära håll, hade jag förmodligen inte trott det.
Jag hade nog sett lika chockad/förvånad ut som många gör när jag berättar vad jag jobbar med/som.
 
 
 
 
Mamma 1947-1997
Mormor 1916-2003
Morfar 1924-2010
 
Har genom saker som hänt mig och mina anhöriga
utvecklat ett särskilt intresse för omhändertagandet kring dödsfall.
Och har genom utbildningar i sorg och krishantering fördjupat mig i ämnet . Den kunskapen lindas som en vacker rosett genom den sorg och de tårar som är självupplevda.
Att förlora sina närmaste, som mamma och mormor och morfar är väl på något sätt i  "rätt ordning" MEN det är sorg som sorg. Jag var inte förberedd ... Sorgen slår hårt....
Tomheten är bedövande ......
Själen skriker....
Man önskar så att deras hjärtan ska börja slå igen.....
Men nej...
Att få klä mormor och morfar
kamma deras hår, bädda om dom i de kistor vi valt blev en del i sorgebearbetningen. Samt ett sätt att få ge tillbaka
av kärlek alla de gånger de kammat mitt hår och bäddat ner mig
Sorgen över att jag inte hade den här kunskapen och möjligeten när mamma dog gör ont.
Men jag gör det ju i dag och vill det verkligen till 100% görs det för andra.
Hjälpa andra genom sorgen, genom alla frågor och praktisa saker man måste tänka på mitt i all sorg.
Jag går bredvid och ser det som en del i mitt kall att jobba med människor och att vandra bredvid genom allt
 
Mitt i livet så händer det att döden brutalt tränger sig på oss...
 
 
 
 
Att möjliggöra fina avskedstagande fina begravningsakter
Där de anhöriga efteråt känner en sådan otrolig
lättnads känsla och tacksamhet känns stort.
Jag känner stor ödmjukhet runt detta.
 
Jag älskar det jag gör och är så stolt över det jag åstadkommit!
 
Känner att jag gör skillnad för många människor. Det är fantastiskt!!!
 
Som barnmorskan fast åt andra hållet/andra sidan....
 
Så brukar jag tala om mitt yrke...
Som barnmorskan oftast är den första som vidrör människan när hon föds är jag där och klappar en kind och håller en hand, som den sista innan locket på kistan stäng.
 
 
Jag vill att omhändertagandet efter döden ska genomgå
samma förändring som omhändertagandet i
samband med födelsen har gjort.
 
För döden tillhör livet.....
Jag ser mig som denna ”barnmorska” som ger kunskap, styrka
och mod för att människor ska våga närma sig döden på ett naturligt sätt.
 
 
Den lilla byrån med det stora Hjärtat!!
 
 
 
 
Med empati, ödmjukhet och stor respekt för varje enskild situation vill mi möta er i lugn och ro
Lyssna till just era önskemål och funderingar.
 
Vi arrangerar traditionella vackra kyrkliga begravningar samt borgerliga ceremonier.
Men här finns även öppenhet för nytänkande på många sätt.
Vi välkomnar nya idéer och visioner för att tillsammans med er
skapa en harmonisk helhet i vårt samarbete med er sörjande. Som varje människa är unik, så är även varje människas sorg. Det är viktigt att öppna hjärtat och ögonen och se det.

För mig är det av vikt att i mötet med sörjande använda mig av år av egen erfarenhet som sörjande av flera närstående och där igenom skapa nära kontakt genom respekt, engagemang, tillit och empati.
Vi har förmånen att ha en egenofficant ( Louise Gylling) vid den borgerliga begravningen/ceremonin.
Louise Gylling och Annelie Hahn erbjuder även solosånger som knyter ihop begravningsakten och minnesstunden
på ett fint personligt sätt, allt efter era önskemål.
Vi skräddarsyr gärna tillsammans med er för att ni ska känna er delaktiga. 
Ni som sörjande har stor möjlighet att påverka hur allt ska bli.
 
Den fysiska miljön är mycket viktig för oss, den lilla byån med det stora hjärtat är ljus, varm och
hemtrevligt inredd. 
Atmosfären är avslappnad och tillåtande. 
Hit kan man komma, slå sig ner i våra sköna fåtöljer få en kopp kaffe och en pratstund.
 
Annelie Hahn
 
Under min diakonala utbildning bestämde jag mig för att fördjupa mig i ämnet och yrket. Jag ville hjälpa människor genom de personliga upplevelser , yrkeserfarenheter samt utbildningar jag har. Med utbildning i sorg och krishantering, själavård och samtalsmetodik och naturligtvis genom alla de samtal jag gjort med människor i sorg under mina år inom diakoniarbetet i kyrkan, känner jag nu att jag äntligen hittat hem.
Jag har som många andra upplevt både glädje och sorg på min vandring genom livet.
Ur detta har det fötts ett brinnande intresse för att hjälpa och stötta mina medmänniskor.

Jag är utbildad Samtalspedagog och kan, liksom Louise, hjälpa till med samtal om allt mellan himmel och jord. Valet att arbeta inom begravningsbranschen är det bästa jag någonsin gjort, då jag här kommer så otroligt nära alla aspekter av livet, som skapar en enorm ödmjukhet och tacksamhet . Min drivkraft är att kunna vara ett stöd och förmedla tröst och trygghet i en svår tid.

Annelie Hahn
 
               
Trackback
RSS 2.0